Uitingen van buitenreclame zijn divers. Het gaat om losstaande objecten of om borden of affiches of belettering die aan gebouwen of objecten in de openbare ruimte bevestigd zijn of er deel van uitmaken. Buitenreclame kan tijdelijk of permanent van aard zijn en van diverse materialen vervaardigd. De oudste vormen betreffen belettering op de ruiten van winkels, reclameborden en uithangborden van winkels. Later kwamen daar losstaande objecten waar reclame aan bevestigd kon worden bij. Tegenwoordig verstaan we onder digitale buitenreclame de borden langs de snelweg en in supermarkten waarop verschillende adverteerders digitaal hun advertenties vertonen.
De grootste vormen betreffen de zogenaamde billboards – enorme reclameborden aan de snelwegen maar ook in de steden geplaatst. De grootste permanente reclameuiting in Nederland is het 850 vierkante meter grote reclamedisplay op het voormalige Nedlloydgebouw aan de Boompjes te Rotterdam.
Kritiek buitenreclame
Het straatbeeld kan verstoord worden door veel buitenreclame. In de Braziliaanse stad São Paulo geldt daarom sinds 2007 de Schonestadswet (Portugees: Lei Cidade Limpa) die buitenreclame verbiedt. Honderdduizenden borden moesten verdwijnen op straffe van een boete.
In de Verenigde Staten zijn billboards verboden in diverse staten, waaronder Alaska, Hawaï, Maine and Vermont. In de Indiase stad Madras is het oprichten van reclameborden sinds 2009 niet meer toegestaan.
De Franse stad Grenoble is de eerste Europese stad die commerciële buitenreclame verbiedt. Sinds 2015 is buitenreclame daar voorbehouden aan bescheiden sociale en culturele kennisgevingen.
Soorten buiten reclame
1. reclame door bestickering of beschildering van bedrijfsvoertuigen (vrachtwagens of personenauto's of bedrijfsauto's) of openbaar vervoersmiddelen als bussen, trams en trainen;
2. gevelreclame (uithangborden, led-schermen of lichtbakken, aan gevels van woningen, winkels en gebouwen) en tijdelijke reclame op de ruiten van leegstaande winkelpanden
3. lichtmastreclame
4. driehoeks- en sandwichborden bevestigd aan lantaarnpalen
5. teksten op stadsklokken, stadplattegronden
6. abrireclame
7. reclamemasten langs snelwegen, al dan niet voorzien van led-schermen