Digitale buitenreclame

Buitenreclame is niet meer weg te denken uit het dagelijks straatbeeld, wanneer u naar uw werk,  uw opleiding of de school van de kinderen rijdt, passeert u naar alle waarschijnlijkheid meerdere bushaltes met in het oog springende affiches. Bij het kruispunt in de binnenstad ziet u achter het stoplicht een grote poster van een autofabrikant opdoemen en verderop langs de route brengt ook een supermarkt haar aanbieding van deze week onder uw aandacht. Al deze uitingen in de publieke leefruimte zijn vormen van Buitenreclame.
 
Buitenreclame is een medium dat adverteerders in de publieke leefruimte een podium biedt om binnen korte tijd grote groepen mensen te bereiken. Dit kan met uitingen op uiteenlopende formaten in diverse Buitenreclametypen. Zo zijn er reclamedragende bushokjes (Abri’s), vrijstaande reclamepanelen (Mupi’s), Billboards, bestickerde trams en veerponten. De wereld veranderd in dat opzicht snel van annaloog naar digitaal. Dit biedt kansen en wij hebben hier het antwoord op met een platform waarbij u zelf de mogelijkheid hebt in deze plekken in te kopen.

Buitenreclame is het oudste massamedium ter wereld en het medium waarmee u, wellicht zonder zich daarvan bewust te zijn, jaar in jaar uit meerdere keren per dag mee in contact komt.

Markthandelaren en kooplieden in onder meer het oude Rome brachten hun waar al roepende aan de man. Het woord reclame vindt dan ook zijn oorsprong in het Latijn. Het werkwoord reclamare heeft betekenissen als luid roepen en weerklinken. Slimme koppen creëerden fraaie muurdecoraties om zich te onderscheiden van de concurrent of maakten stenen uithangborden om het publiek te verleiden. Zie daar de eerste vormen van Buitenreclame.

In sommige steden zijn her en der nog ouderwetse fraaie muurschilderingen terug te vinden van bijvoorbeeld oude rijwielhandelaren, wasserijen en drankmerken. Inmiddels hoeven bedrijven zich allang niet meer te wenden tot dergelijke arbeidsintensieve schilderingen. Zo waren er eerst grootse aanplakbiljetten en Billboardposters waarmee bedrijven het publiek aanspraken. Het grote voordeel hiervan was dat bedrijven hun uitingen gemakkelijker en sneller konden vervangen. Tegenwoordig zijn ook de meeste plakbillboards uit het straatbeeld verdwenen en bieden roterende en led-verlichte posters en digitale reclamepanelen een uniek podium om uiteenlopende doelgroepen aan te spreken.

Lees hier meer over mooie voorbeelden van buitenreclames uit het verleden

10 voorbeelden van creatieve buitenreclame

Buitenreclame voorbeelden

Tip 1 Onderzoek

Het creëren van een buitenreclame marketingcampagne zonder onderzoek is hetzelfde als simpelweg maar iets doen waar je helemaal geen verstand van hebt. Marktonderzoek helpt je in te zien welke strategieën jouw concurrenten gebruiken en wat voor hen wel of niet werkt. Marktonderzoek laat zien wat jouw bedrijf onderscheidend maakt ten opzichte van de concurrentie, wat de voor- en nadelen van jouw product of dienst zijn en welke strategie hier het beste bij past of aansluit.

Tip 2 Locatie, locatie, locatie

Buitenreclame marketingcampagnes vallen of staan met een locatie. Hoewel het het beste is om de advertentie in een gebied met veel bezoekers te plaatsen of op te hangen, is het belangrijk om te overwegen of de doelgroep ook in dit gebied komt. Vergeet niet: het doel is om zoveel mogelijk van jouw doelgroep de banner te laten zien. Als jouw advertentie gericht is op bijvoorbeeld jongvolwassenen met het doel om gezond en actief te lezen, overweeg dan om een advertenties in de buurt van een sportschool of gezondheidswinkel in plaats van op een locatie die niet relevant is.

Tip 3 Houd het simpel

De beste campagnes trekken aandacht, drukken in minder dan tien seconden een bepaalde boodschap uit en hebben een impact op een bepaalde doelgroep. Beelden en afbeeldingen hebben de kracht om de aandacht te trekken en een duidelijk verhaal te vertellen, zelfs zonder het gebruik van woorden. Als je een tagline of korte tekst gebruikt, moet het alleen zijn om de boodschap van het beeld te verduidelijken of te ondersteunen.

Tip 4 Creëer deelbare inhoud

Iedereen kent de kracht en impact van sociale media. Wanneer je een marketingcampagne creëert, die de doelgroep echt aanspreekt, is de kans groot dat ze een foto nemen en deze delen op sociale media. Om dit te laten werken, moet je jouw content echt deelbaar en opvallend maken. Bij het schrijven of ontwerpen van een campagne, is het belangrijk om na te gaan of je het bericht zelf zou delen als een concurrent het had geplaatst.

Tip 5 Wees creatief

Zorg voor herkenning! Soms is het niet voldoende om alleen producten en diensten op de flyer te laten zien. Gebruik iets waar mensen zichzelf in kunnen herkennen. Probeer verschillende strategieën en advertenties uit om de aandacht van mensen te trekken!


linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram